Hva mener BONO om «KI-kunst» og opphavsrett?

I takt med at det har blitt mer normalt for kunstnere å bruke KI som verktøy i egen kunstproduksjon, har det oppstått flere spørsmål rundt hvilken status slik kunst har. Kan KI-genert innhold i det hele tatt kalles «kunst»? Og kan man få opphavsrett til KI-genererte bilder?

Sistnevnte er høyaktuelt for BONO, da vår forvaltning kun omfatter verk som er opphavsrettslig beskyttet.

Kunst og åndsverk

Reglene om opphavsrett svarer ikke på spørsmålet om hva som fra et kunstfaglig ståsted kan kalles for kunst, selv om det selvsagt er ment å være en forbindelse mellom de to. Det de svarer på, er om noe er opphavsrettslig beskyttet. Det springende punktet er om det har blitt skapt et «åndsverk» i lovens forstand.

Et åndsverk er ifølge loven et verk som er uttrykk for en «original og individuell skapende åndsinnsats». Dette kalles gjerne kravet om verkshøyde, og innebærer at det må være en tilknytning mellom den menneskelige kreative prosessen og det endelige resultatet.

Kan man få opphavsrett til kunst skapt ved hjelp av KI?

Kunstnere har i all tid benyttet seg av ulike verktøy for å lage kunst, i nyere tid også digitale verktøy. Slik sett utgjør egentlig ikke KI noe nytt. Det unike med KI er at teknologien kan generere svært gode resultater med minimal menneskelig påvirkning.

Verkshøydekravet i opphavsretten stiller visse krav til den kreative prosessen bak skapelsen av et verk. Hvis du som kunstner har skrevet inn ordet «fjellandskap» i et bildegeneringsprogram og programmet gjør resten, vil ikke verkshøydekravet være oppfylt for det KI-genererte bildet.

Situasjonen vil være annerledes dersom du har vært mer aktiv i skaperprosessen. Det er klart at man kan få opphavsrett til verk skapt ved hjelp av KI, dersom verket ellers er et resultat av kreative og frie valg tatt av kunstneren selv. KI kan f.eks. brukes som hjelp med å effektivisere eller gi inspirasjon til deler av skaperprosessen.

Det går altså en glideskala fra situasjoner hvor kunstneren ikke har gjort mer enn å skrive inn en setning i et bildegenereringsprogram, til situasjoner hvor kunstneren bruker KI på en måte som er mer underordnet i den helhetlige skaperprosessen. Til syvende og sist må det vurderes i hvert enkelt tilfelle om verkshøydekravet er oppfylt.

Ivaretar BONO opphavsretten til kunst skapt ved hjelp av KI?

Svaret på dette spørsmålet er dermed ja – BONO forvalter opphavsretten til kunst som har blitt skapt ved hjelp av KI, såfremt verket utgjør et åndsverk i lovens forstand. Vi har tillit til at våre medlemmer bruker KI og andre verktøy på en måte som bistår og ikke erstatter den kreative prosessen. Da vil verkshøydekravet normalt være oppfylt.

Fotografiet viser juridisk rådgiver i BONO, Veronika Lundqvist, under BONOs seminar om KI og visuelle verk i mars 2024.
Foto: Jon Krogvold